Rozhovor s 3-násobným šampionem Radkem PAVLIŠEM


 

Ahoj Radku,

Nejdříve bych Ti chtěl pogratulovat k vynikajícím výsledkům letošní RC sezóny a k získání tří mistrovských titulů  v RC cupech: ČeskoKrumlovský, Táborský a ten určitě nejcennější RallyTrophy! Tímto výkonem jsi dokázal vyrovnat rekord „Medvěda“ Karla Griessla.

Ahoj Frantine,
díky za gratulace. Vyrovnat rekord „Medvěda“ Karla Griessla, získáním tří mistrovských titulů, bylo letošním cílem.

F: Naše čtenáře a samozřejmě i tvé fanoušky by zajímalo, jakou cestu jsi urazil, než jsi se rozhodl věnovat tomuto sportovnímu odvětví rc 1:10 EP – rally?

R: Začal jsem s modelařením ve svých 9 letech. Jezdil jsem do konce  sezony 2006 aktivně "dráhovky",  kde jsem zaznamenal několik úspěchů, mezi největší patří: Několikanásobný mistr ČR a 3.místo na MS. Už kdysi mě zajímaly Rc modely, ale zdáli se mi příliš drahé. Postupem času se začali dráhovky neustále zdražovat. Zaslechl jsem, že se jezdí rally s Rc modelem a začal hledat na netu...

F: Sezóna 2008  byla tvojí teprve druhou kompletní sezónou, za jaké týmy si doposud startoval ?

R: Začal jsem jezdit v roce 2006 rc rally v Českém Krumlově v kombinaci s dráhovým modelářstvím. Takže sběr zkušeností co vše vlastně potřebuješ aby auto jelo (nikdy jsem totiž nemněl ani hračku na dálkové ovládání)....s jedním kamarádem ze Strakonic ve vlastním týmu "BEPA Auto" a podvozkem TB-01. Rok 2007 začal už s novou technikou starším X-rayem FK 05 , bohužel bez týmového parťáka a bez dráhovek a možností jet i na jiné závody. V polovině sezony sem v jednom závodě koukal po nadějném závodníkovi, který začal v sezoně 2007 jezdit v Krumlovském cupu, než sem ho došel oslovit vyfouknul ho Michal Nodes - manager týmu RCT-Krumlov. Protože se s Michalem známe s dráhovek, přišel i za mnou, že staví tým jestli bych za ně nejel. Od poloviny sezony 2007 startuji tedy za RCT-Krumlov.

F: Mohl by jsi v krátkosti srovnat náročnost jednotlivých RC cupů?

R: Všechny závody jsou těžké. Někdo by si řekl, že Rallytrophy je nejtěžší. Možná ano možná ne.

F: Jakým způsobem nebo zázrakem se dokážeš připravovat na tak velkou porci závodů a jak to zvládá tvoje přítelkyně?

R: Stíhat tolika závodů je časově náročné, ale když chceš něco dokázat musíš něco obětovat. Já jsem na tohle zvyklej celej život  jezdit po závodech, takže mě to tak nepřijde. A hlavně! Když je dobrá parta a jezdí se v pátek, ...tak je to paráda, pokecáš s kamarádama, dáš pivko atd. Přítelkyně to je otázka. Je pravda, že jsou "s tím" problémy, ale zatím se dají řešit.

F: Určitě máš velký talent ovládat svůj rc speciál, což si všem dokázal, ale velký podíl na tomto  tvém skwjelém výsledku je 100% stav techniky, která Tě nenechala ani jednou na „holičkách“. Máš nějaký specielní recept jak na to?

R: Technika, to je věc kterou musíš mít ve 100% stavu,  jestli chceš pomýšlet na umístění. A jet na závody 300km a tam se celej víkend trápit ? To NE! Speciální recept „touha po dokonalosti“(smích). Musí bejt pilot i auto nějak vyrovnány. Znám spoustu modelářů, kteří mají dobra auta ,ale nikdy nevyhrajou nebo naopak pilota, kterej nikdy nepostaví auto.

F: Během roku jsem měl s tebou možnost debatovat o technice, jak na to, a proč tak a ne tak. Máš, nebo si myslíš, nějaký technický fígl o kterém konkurence neví?

R: Myslím, že fígl nemám, vše je vidět. Je to mladej sport a vývoj jde hodně rychle dopředu. Kouzlo je bejt vždy o krok před konkurencí!

F: Několikrát jsme navštívili ČeskoKrumlovský rc cup a velmi nás překvapila přátelská a kamarádská nálada. Organizátoři si zde své startující doslova „hýčkají“, škoda že to máme tak daleko. Jak vidíš tvé účinkování v tomto šampionátu a také se proslýchá, že bude váš tým v tomto šampionátu pořádat i nějakou rally?

R: V Krumlově sem se učil a začínal, mám kluky rád a letos už to bylo v pohodě, ale loni to bylo horši. Já se usadil (po roce ježdění) na špičce a během roku sem vytáhl Evžena k sobě. To někteří nesli těžce.V roce 2007 jsem nabídl že uspořádám závod, abych pomohl klukům od organizace všech závodů (znám co je udělat závod a ještě v něm startovat,  máš většinou ze závodu…..). Závod se podle některých povedl podle některých ne, počasí nám nepřálo vůbec. Po roční pauze jsme dostali druhou šanci a doufám, že ji využijeme.

F: Pokud bude volno, jsme tam taky, protože jsi pro nás záruka kvality! Podobně to je v Táborském cupu, kde jsou výborní jezdci (Z. Dařílek, P. Jaroš, Alf a další) a kvalitu zde tvrdí i piloti z Brněnského „0“ cupu. Jak vidíš vaše účinkování v tomto šampionátu?

R: Tábor pojedeme určitě. Záleží kolik závodů, ale myslím že většinu.

F: Pár závodů jsi odjel i v Czech rally shampionship a to u nás v Čisté. Tohoto cupu se již zúčastňují jezdci pravidelně startující i bodujícího v Rallytrophy a konkurence pro tebe je zde na patřičné úrovni. Co by jsi nám řekl o zdejších tratích, které jsou technicky i fyzicky náročné, s vyhlášenou „horskou“ sekcí?

R: Tenhle šampionát je pro nás dost daleko, ale v rámci testování a dobrém vztahu s tebou a vaší partou se určitě budeme rádi vracet. Zdejší horská stezka (tak bych to nazval já) je pro moje tělo opravdu náročná, ale jinak velice krásná.

F: Ještě, než začnu otázkami na tělo týkající se nejprestižnějšího šampionátu Čech se musím zmínit o další disciplíně ke které jsi během  roku přičichl: 1:6(???) čuďáků! V kuolárech se šušká, že zde připravuješ revoluci a vyvíjíš nový podvozek pro tuto kategorii. Co Tě zde uchvátilo a jak to vidíš se svou účastí v příštím roce? My začínali taky s čuďákama a musím přiznat, že mi chybí ten zvuk i charakterický „smrad“, ale to agresivní zrychlení snad nejvíc!

R: Opravdu jsem letos začal jezdit MČR  v rally scale 1:7 čudáku. Něco začínám stavět a uvidíme jak to dopadne. Dál bych to nerozebíral. Příští rok bude účast o testování a dětskejch nemocech, pak  do toho jdeme naplno. Myslím, že RC rally začíná dost  zrychlovat a já už to neuběhám, proto přechod sem. A samozřejmě další výzva!

F: Ještě nesmím zapomenout na ojedinělý závod ve Zlínském Intercupu, kam jsi dorazil s nějak špatně nastaveným speciálem, což se projevilo i na tvém výsledku. O co vlastně šlo a co se stalo?

R: Stejně jako loni sem zavítal letos jednou na Zlínsko. Bohužel sem si vybral závod podle fotek, ale nesplnil moje očekávání  - velmi krátké RZ! K závadám asi tolik: týden před tím jsem se stěhoval a začal jezdit spalováky. Příprava na závod velice slabá a po první rz si všímám, že auto je nastaveno na asfalt s dost nízkou světlostí. Ve druhé rz dojíždím na zadní pohon = spadlej řemínek, jak je to možné! Zapomněl sem pod krytem kus vercajku a ten shodil řemen . A zakončil jsem to rozlomeným servem!

F: Nyní již k RallyTrophy (pokusíme se zmapovat tvůj postup za spanilým vítězstvím), která je považována za vrchol této kategorie, jsou zde náročné, technické i krásné tratě a konkurence skwjelých jezdců bojující o pouhých prvních osm míst, které jsou bodována = je obrovská (myslím, že dvacítka jezdců může kdykoliv dosáhnout na body)!
Myslím, že tvé letošní vystoupení na Monte Carlu v Hrádku nad Nisou překvapilo tebe, ale hlavně ostatní! Na startu se sešla kompletní špička a ty jsi dorazil na třetím místě a váš tým RCT – Krumlov, také obsadil třetí příčku. Jak jsi to tenkrát prožíval?

R: Na tento závod bylo připravené kompletně nové auto, které bylo testováno před setkáním mistrů v roce 2007, kde nesplnilo moje očekávaní. Proto jsem do konce sezónu raději nasadil starou dobrou FK 05. T2 jsem ještě předělal a řekl,  že musí odstartovat do ostrého závodu pak se ukáže jak to tedy je. A vyhrála první rz paráda! Pak se konkurence rozjela a já začal ztrácet, i tak 3. místo = paráda! Auto fungovalo skvěle!!!

F: V dalším závodě, která byla Rally Catalunya, jsi již bojoval o celkové prvenství a po 6RZ jsi byl na prvním místě! Celkově ale skončil druhý(o 2,6s) za Lukášem Eisem, který byl pro letošek tvůj největší soupeř. Zde se již ozývaly hlasy, že to není možný,…že máš „namazáno“, ale opak byl pravdou. Chemicky ošetřený gumy měl někdo jiný. Co se Ti honilo hlavou, když jsi musel poslouchat tyhle kecy?

R: Tady byl povrch velmi náročný. Zvolili jsme v týmu taktiku jet a kroutit volantem, žádná divočina což se vyplatilo. Pak sem urazil kolo a ztratil. Evžen jel taky velice pěkně. Po závodě někdo říkal něco o pneu, to mně vnitřně naštvalo! Jeli jsme legální pneu a nebyl důvod něco vylepšovat.

F: Třetí závod Finland rally ti moc nesedla a obsadil až čtvrtou bramborovou pozici, ale tvůj největší soupeř Lukáš E. neměl svůj den a nedosáhl ani na body. Postoupil jsi na první průběžnou pozici tohoto šampionátu. Zde si vzpomínám na „komickou situaci“, kdy musel komisař FIA Deputy běžet za tvým týmovým kolegou Evženem T.L., protože někteří ze špičky tvrdili, že to není možný být tak rychlý, že podvádí…? Vzpomínáš jsi co to tenkrát s tebou bylo?

R: Tenhle závod mně nesedl (byl moc rychlej na běh) což není moje silná stránka a auto nefungovalo nešlo nastavit stále dělalo něco co nemělo. V jiných šampionátech se jelo na šotolině dříve a já se začínal prát s nastavením a ztrácel důvěru v T2. Evžen jel velice dobře, běžecky je na velice dobré úrovni a pral se o vedení. Začínali jsme nějakejm lidem ležet v žaludku.

F: Tour de Corse byla poslední asfaltová soutěž a jak víme, tak její průběh byl poznamenán špatným počasím, kdy byla předčasně ukončena i další komickou situací, kdy za nováčkem (jeho druhý start v Rallytrophy)Alešem Č. se žene třetina startovního pole, protože nevěří jeho „čestné“rychlosti. Aleš se stává vítězem  a ty dojíždíš na bronzovém stupínku. Snad poprvé tady byla pronesena krátká věta: „Něco bude špatně“! Jak si vnímal překvapivý výkon Aleše?

R: Do tohohle závodu bylo na autě dost změněno, ale tady se jel asfalt a já se nedokázal vrátit už k původnímu nastaveni. Auto u mě ztratilo totální důvěru a po závodě bylo rozhodnuto o prodeji! Pro mně bylo asi dobře, že závod skončil dříve bůhví kam bych se propadnul. Aleš už ukázal ve Finsku že není žádnej nováček a musíme sním počítat.

F: Rally Austrália dovedla tento šampionát za její polovinu a pro některé je tato soutěž z celého šampionátu nejhezčí. Pořadatelé zde postaví super trať, které nechybí náročné technické pasáže, rychlé úseky, je zde spousta skoků i nějaké převýšení a nemusí se tolik běhat jak ve Finsku. Zde jsi vyhrál svůj jediný závod, ale takovým způsobem, že jsi z celé špičky udělal klub školáků. Bohužel toto vítězství mělo vliv na posouzení, zda pneumatiky od výrobce Ripmax pro příští ročník zachovat nebo zakázat. Jak to vše dopadlo již víme a doufáme, že tento zákaz pomůže ku prospěchu věci (boje se vyrovnají a zdramatizují, zlevní apod.) a nikoho již nezajímalo, že tento povrch i poskládaná trať Ti vyloženě sedí – podobná charakterem těm z Tábora. Co ty na to?

R: Na tenhle závod bylo postaveno nové auto s kterým byl odjet závod v Táboře k plné spokojenosti a pro jistotu ještě v sobotu, protože Finsko  se jelo v neděli, závod Plzeňského cupu. Trať se stejným povrchem jako v Táboře, na které mám naježděno mnoho kilometrů, mně opravdu sedí. Jak jsi řekl technická trať, přehledná můžeš koukat o zatáčku dřív a nevěnovat se kam šlápneš, zkrátka si můžeš užívat  jízdu! Zde mně potkali drobné problému s elektronikou, ale dotáhnul sem to do cíle a radoval se z jediného vítězství v tomto šampionátu. Jinak o pneu  to nebylo, každému vyhovuje něco jiného.

F: Rally Akropolis se odehrávala v areálu Vulkánu v Hrádku n/N. a po ní následovala takřka dvouměsíční prázdninová pauza. Zde, jako vždy, perfektní trať. Mě osobně nesedí moc pasáž ve stráni, ale o to víc si užívám horní část polygonu, kde si opravdu jízdu užívám! Tuto dvoudenní soutěž opět předčasně ukončilo počasí a ty jsi svou chybou, když jsme tvé klení slyšeli až v servisní zóně, přišel o jasné vedení. Jak k té fatální chybě došlo, kterou jsi ještě korunoval penalizací 10s za dotyk s časomírou?

R: Jo, tenhle závod jsem si krásně rozjel a všem ujížděl, ale pak došlo ve stráni k pádu a zabloudění. V dojezdu do cíle ještě k neudržení nervu na uzdě a průjezd bránou pod plným plynem. Nezvládnutí dokorigovat volantem plného bahna model a narazil do časomíry. Pak následovala již zmíněná penalizace. Druhý den jsem chtěl stahovat, ale šlo to pomalu, pršelo a pořadatel za nedlouho závod ukončil.

F: Rally de Portugal se konala ve Stráži n/N. na soukromých pozemcích. Nevěřil bych, že docela na malém  pozemku (25x20m) budu mít problémy doběhnout do cíle. Ty jsi opět dojel na druhém místě a tvůj náskok na Lukáše E. se opět ztenčil, který zde opět zvítězil. Jel jsi naplno nebo už jsi trošku kalkuloval a vymýšlel taktiku na zbývající závody, protože Lukáš byl opravdu nejrychlejší a nepřekonatelný?

R: Jel jsem na plno, ale na poli které bylo podmáčené sem dával velkej pozor! Opakovat pád z předešlého závodu se nesmělo opět přihodit, Lukáš mně v celkovém pořadí stahoval.

F: Rally Cyprus se vrátila do šampionátu po dvouleté pauze a je známa svojí náročností na techniku i jezdce, proto byly zvoleny tratě u nás v Čisté. Pro někoho lesní polygon, ale pro jiné super trať, kde najdeš mnoho různých povrchů. Od měkkých lesních úseků, kde se vůz chová jako vznášedlo kopírující terén. Po krátkém průjezdu stepních oblastí si můžeš užít šotolino-asfaltový úsek, prašné cesty v borových hájích i náročné převýšení s tvrdým kamenitým podkladem. Ty jsi zde začal velmi vlažně a tvůj jedenáctý čas v první erzetě to potvrzuje. Tvůj největší soupeř Lukáš Eis šel tvrdě za svým cílem, ubrat další body z tvého náskoku, tuto Rz vyhrál. Vše nakonec dopadlo jinak, vyhrál Aleš Čejchan, který zaváhal prakticky jen v první Rz a tyto tratě jsou jeho oblíbené. Lukáš E. měl technické problémy a za nedovolenou pomoc byl diskvalifikován. Obsadil jsi třetí příčku a definitivně získal titul MISTRA šampionátu RallyTrophy 2008. Myslíš, že tvůj vlažný začátek byl způsoben večerní pitkou v našem sportovním občerstvením „Na hřišti“ nebo to byl respekt z těžké trati?

R: Respekt s tohoto podniku byl od začátku sezony, proto závody Czech rally shampionship v Čisté. A ještě večerní pitka před takhle náročnou soutěží byla velká chyba. Ke konci to vypadalo na nějakou týmovou strategii jelikož moje výsledky v tomhle závodě byli tragické. Naštěstí k ní nedošlo. Lukáš během dne mluvil o prasklém krytování nevím, ale asi se nesnažil o opravu. Potkala ho závada v podobě spadlého řemenu a přišel o šanci bojovat o titul.

F: Rally Lombard RAC už byl pro tebe jen třešničkou na dortu, protože titul v jednotlivcích i týmech (váš RCT-Krumlov) byl rozhodnut a tvůj úkol byl zde dopomoci Evženovi ke třetí příčce celkového pořadí na kterou si dělalo zálusk více jezdců. Pořadatel chtěl více tratě z atraktivnit a vybudoval „big jump“ v zadní části polygonu, ale zvolil ne-šťastné začlenění tohoto skoku a tím se staly některé Rz –ty spíše maratónské a většina startujících tuto pasáž těžce nesla. Třetí příčku vybojoval Martin Knespl a tento poslední závod tohoto ročníku vyhrál. Jak tobě se líbila tato poslední rc rally?

R: Na poslední závod jak už jsi se zmínil se jelo s jediným cílem a to podporovat Evžena. Po celej den jsem Evženovi kryl záda. Ten už nestačil na Martina Knespla a skončil tedy celkově 4. Myslím na to že jel druhou sezonu a dva závody v tomto šampionátu nestartoval bude v sezoně 2009 trápit spoustu závodníku.

F: Opět se potvrdilo, že tento těžký šampionát nevyhrává ten nejrychlejší, ale ten nejlepší! Musí být samozřejmě dostatečně rychlý, ale musí mít dokonale připravenou techniku i taktiku, jak tohoto prestižního cíle dosáhnout!
Na závěr bych tě chtěl poprosit o krátké zhodnocení letošní rc raly sezóny , zda jste splnili dané cíle nebo je překonali?

R: Cíle se splnili úplně krásně, dá se říct i v pohodě. Když jsem  v roce 2006 začal, laťka byla taková: První  rok, rozkoukat se a vědět kam se vlastně zatáčí když to jede proti tobě. Další rok začít vyhrávat, no a ve třetím roce ukázat jak se jezdí. Myslím že se to povedlo!

F: Již jsou známé některé kalendáře jednotlivých šampionátů. Už víte kterých se zúčastníte a s jakými cíly?

R: To je zatím velkej otazník.
 Rallytrophy? Tam mám osobní překážku s pneumatikami o čemž už bylo řečeno mnoho. V týmu mně přesvědčují, ale nevím... Dnes koukám na pravidla a čtu !!!! PRO KAŽDÝ ZÁVOD MOHOU BÝT PNEUMATIKY PŘEDEPSÁNY V PROPOZICÍCH ZÁVODU !!! Kdy se dozvím co pojedem ? 14 dní před to je dost pozdě! Obzvlášť když to někdo  bude vědět půl roku dopředu.

Krumlov? Tam je to jasný, zde jsem začínal.

Tábor? Rád bych to stihnul, ale začíná to bejt dál, přesouvá se do Brodu takže uvidíme.

A cíle? Zkusím pomoct Evženovi, já mám cíle splněné.

F: Letošní rok byl velmi náročný i na techniku, plánujete obnovu vozového parku, změnu generálního sponzora a jiných důležitých věcí? Některé zprávy již prosákli na veřejnost, ale byla by to pouhá spekulace…!

R: Technika...?... no něco se chystá!

F: Děkuji za rozhovor  a přeji krásné prožití vánočních svátků plné klidu i pohody. Do Nového roku hodně zdraví, štěstí a mnoho úspěchů jak v osobním, pracovním ale i sportovním životě!

R: Taky děkuji za rozhovor a mnoho štěstí a zdraví do příštích sezón.